الگوي درست تغذيه ،راهي به سوي سلامت

تغييرالگوي غذاي مصرفي خانوارهاي شهري و روستايي و افزايش مصرف قند و شكر،روغن و چربي و كاهش مصرف ميوه و سبزي، شير، لبنيات و گوشت ،موجب بروز آسيب‌هاي جدي در سلامت جامعه شده است.
به عقيده كارشناسان پزشكي و تغذيه،براي حل اساسي اين مشكل همه‌مردم بايد الگوي درست تغذيه را در تمامي مراحل سني جدي بگيرند.
به اعتقاد آنان، افزايش شيوع چاقي و بيماري‌هاي مرتبط با تغذيه، مانند بيماري‌هاي غدد،فشار خون بالا،قلب و عروق و مشكلات ناشي‌از فقر آهن و ساير ريزمغذي‌ها و عدم دريافت كافي پروتئين و انرژي، نشان‌دهنده نامتعادل بودن الگوي غذاي مصرفي در جامعه است.
به گزارش ايرنا و به نقل از گزارش دفتر بهبود تغذيه كه در سايت وزارت بهداشت درج شده است، در زمان حاضر ‪ ۹۰درصد افراد جامعه دچار فقر كلسيم هستند و ‪ ۴۰درصد از كمبود شديد آن رنج مي‌برند.
همين گزارش اضافه مي‌كند: در كشور ايران عارضه پوكي استخوان كه يكي از چهار عامل مرگ و مير در جوامع بشري است ، سالانه بيش از ‪ ۹۰ميليارد تومان هزينه بر عهده بخش بهداشت و درمان كشور مي‌گذارد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در اين‌باره گفت:تعيين يك سبد غذايي مطلوب وابسته به عواملي همچون درآمدها و قيمت اقلام خوراكي، دسترسي فيزيكي و اقتصادي به غذا، آگاهي‌هاي تغذيه‌اي و عادت‌هاي غذايي و ذائقه مي‌باشد.
دكتر "مهدي سالك" متخصص غدد در گفت و گو با ايرنا افزود: سلامت افراد فقط با جذب مواد مغذي و لازم براي سلول‌هاي زنده فرد كه به آن سيري سلولي مي‌گويند، ممكن است.
وي افزود: امروزه ثابت شده كه بسياري از بيماري‌هاي متابوليك ، ناشي از گرسنگي سلولي يا همان گرسنگي پنهان است كه ارتباط مستقيمي با نوع تغذيه و غذا دارد.
وي با اشاره به اينكه در سال‌هاي اخير بيماري‌هايي از جمله چاقي، ديابت و تيروئيد كه در گذشته جزو بيماري‌هاي رده آخر بود جزو بيماري‌هاي رده اول شده است، گفت : افزايش اين بيماريها به تغيير الگوي تغذيه كه ناشي از زندگي صنعتي و ماشيني است ، بر مي‌گردد.
اين استاد دانشگاه افزود: ايرانيان بيش از استانداردهاي جهاني، قند، روغن و نوشابه مصرف مي‌كنند، به طوري كه مصرف نوشابه در ايران چهار برابر ميانگين مصرف جهاني است.
سالك، گفت: با انكه مصرف نوشابه در ادارات دولتي ممنوع است و توصيه به جايگزيني توت و كشمش به جاي قند و شكر شده،اما اين ممنوعيت‌ها و توصيه ها در بسياري از ادارات هنوز به اجرا در نيامده است.
وي افزود :رعايت اين موارد در ادارات، باعث كاهش و كنترل بيماري‌هاي غدد و ترويج الگوي درست تغذيه در منازل و مدارس مي‌شود.
دكتر "طالب آزرم " متخصص بيماري‌هاي خوني نيز گفت: مصرف مداوم غذاهاي آماده و بدون مواد مغذي باعث شده است كه بسياري از اقشار جامعه حتي نوزادان به دليل نبود مواد مغذي و يا اشباع مصرف انرژي، حداقل به يك نوع بيماري قلب و عروق و غدد مبتلا شوند.
وي با بيان اينكه اشباع در مصرف انرژي يكي‌ديگر از دلايل بروز بيماري‌هاي وابسته به تغذيه است، افزود: ايراني‌ها ‪ ۳۰درصد بيشتر از ميانگين جهاني روغن مصرف مي‌كنند و حدود ‪ ۸۰درصد آن را روغن‌هاي نباتي جامد تشكيل مي‌دهد كه حاوي مقدار زيادي اسيدهاي چرب اشباع شده‌است كه از عوامل اصلي افزايش كلسترول و بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي به شمار مي‌رود.
وي بااشاره به اينكه با افزايش ‪ ۱۹درصدي توليد روغن مايع،اينك حدود ‪۳۷ درصد روغن‌هاي توليد داخل مايع‌است، افزود: با توجه به صدرنشيني بيماري‌هاي قلبي عروقي در زمينه عوامل مرگ و مير در كشور و هزينه گزافي كه بر سيستم بهداشت و درمان تحميل مي‌شود، بايد گام‌هاي بلندتر و البته سريع تري براي تغيير فرهنگ وباور مردم و نيز آموزش وترويج تغذيه صحيح برداشته شود.
دكتر "مسعود اعتمادي فر" متخصص مغز و اعصاب نيز با اشاره به‌اينكه تغذيه نادرست، ‪۹۰درصد مغز كودكان را بامشكل تكاملي و رشد روبرومي‌كند به خبرنگار ايرنا گفت: كمبود مواد مغزي ، تغذيه ناسالم و نادرست از عواملي است كه مي‌تواند برسلولها، رشد رگ‌ها و عملكرد مغز تاثير گذار باشد.
وي اين‌مشكل را ناشي از تغذيه‌نامناسب از سوي بزرگسالان خواند و تصريح كرد: بي‌توجهي والدين به تغذيه خود و كودكان، فقر فرهنگي و اقتصادي ، زندگي ماشيني، استفاده از غذاهاي آماده و فانتزي ، پخت غذا در دستگاههاي برقي نظير "ماكروفر" از دلايل‌اصلي بروز و گسترش اين دسته از بيماري‌هاو نيز آسيب رساني به رشته‌هاي عصبي مغز است.
اعتمادي فر، با اين‌هشدار كه ‪ ۸۰درصد كودكان كشورمان دچار سوء تغذيه‌اند، گفت: غفلت از نقش تغذيه كودكان، بخصوص صبحانه انها، در آينده نزديك كشور را با مجموعه‌اي ازكودكان با بيماري‌هايي ذهني، خوني، قلبي، كليوي و مغزي كه بر عملكرد يكديگرتاثير مي‌گذارند روبرو مي‌كند و علاوه بر مشكلات معنوي ، مشكلات مالي بسيار سنگيني را براي خانواده و دولت به بار مي‌آورد.
وي با تاكيد بر اينكه"افزايش وزن " و " كاهش قد " يكي ‌از معضلات بهداشتي جامعه ما به شمار مي‌رود، گفت: تغذيه نادرست و ناكافي در سالهاي اخير در زنان باردار نيز نمود پيدا كرده است ، كه اين مشكل به جنين منتقل و موجب تولد نوزادي فقير از پروتئين و ويتامين لازم براي رشد مي‌شود.
وي تصريح كرد: كودك بايد از دوران جنيني تا شش سالگي از نظر تغذيه مورد حمايت و مراقب قرار گيرد ، تا دچار كمبودها نشود.
اين متخصص مغز و اعصاب نيز چون ديگر متخصصان،دستيابي به امنيت غذايي و برخورداري از تغذيه سالم را درد مشتركي مي‌داند كه تنها با هماهنگي و همراهي تمام ارگان‌هاي دست‌اندركار بهداشت، سلامت و تغذيه و مردم امكان‌پذير است.
منبع: سلامت نيوز